De Trans-Mongolië express start in Moskou en eindigt in Beijing. En daar zit niet alleen een lange treinreis, maar ook een wereld van verschil tussen. Voordat je in de trein stapt begin je met een paar dagen Moskou. Wat een dynamische stad is dat. Je kijkt je ogen uit op het Rode Plein, bij het Kremlin, de prachtige Basiliuskerk en de overvolle terrassen en winkelstraten. En bij een van de niet te missen attracties: de spectaculaire tocht langs de mooie ondergrondse paleizen: de top 5 metrostations Majakovskaja, Teatralnaja, Plosjtsjad Revoljoetsi, Beloroesskaja en Kievskaja
Graag maak ik hier een paar kanttekeningen bij het beeld van de Russische man. Het is ontegenzeggelijk waar, het zijn geen knapperds, verre van dat. Maar oh wat zijn ze galant en romantisch. Een Russische man draagt je tas – ook al is die roze - sjouwt met de boodschappen, doet leuk met de kinderen en heel belangrijk, geeft je zijn zitplaats in de metro. Die metro is trouwens een mooi vergelijkingspunt tussen Moskou en Beijing, de verschillen spreken voor zich.
Wat meteen opvalt, in Beijing zit 95% van de reizigers op een mobiel te turen, in Moskou blijft dat getal steken rond de 60%. In Moskou slapen mensen in de metro, of lezen een fysiek boek, of voeren een gesprek. Enerzijds omdat het welvaartspeil van de gemiddelde Rus een stuk lager ligt als je naar kleding en voorkomen kijkt, anderzijds is het mobiele verkeer in China alom aanwezig. ‘We chat’ is overal. Dit alternatief van What’s app regelt alles voor de Chinezen, hun sociale contacten, financiën en berichtgeving, ze zijn letterlijk verslaafd.
Dan is er het gevoel van stress en time is money. Waar je in Moskou rustig kunt in- en uitstappen - je ziet haast niemand rennen - overvalt je de haast in Beijing. Iedereen stapt gelijk in (zijkant) en uit (door het midden), de trein stopt maar heel kort waarna een gillend fluitsignaal volgt, ook als er mensen nog aan het instappen zijn. Gevolg een dwingend en dringend gevoel van opschieten.
Dan het uiterlijk. De Russische metro is wereldberoemd om zijn prachtige gewelven, mozaïeken en beelden, de metro van Beijing is supermodern, met snelle efficiënte treinstellen, geprojecteerde reclames op de voorbijglijdende muren van schone ruime stations waar voortdurend aan wordt uitgebreid en gebouwd. Je merkt het ook aan het geluid. De treinstellen zoeven langs, stil, gelijkmatig, soepel.
Nee dan de Russische variant. Die stinkt naar remolie en hard werken. De treinen komen met kletterend geluid aan, veel te hoge db’s. Als je in een coupe staat verlies je meteen je evenwicht bij optrekken en remmen, je kan je buurman niet verstaan. Hier geen airco maar een open raampje. Ook zijn er nog daadwerkelijke werknemers te vinden, achter de kleine raampjes van een loket of onderaan elke extreem lange roltrap. Die lange en steile roltrappen zijn trouwens geweldig. Ook voor romantische paartjes die hier op gelijke hoogte kunnen kussen, zij een treetje hoger dan hij (op) of andersom (neer). Dat wordt dan ook uitgebreid en hartstochtelijk gedaan. Dat zal je in Beijing nooit tegenkomen. Geen intimiteiten in het openbaar maar ook geen mannen dus die hun stoel aan je geven. Ze zien je nauwelijks staan, verdiept in hun mobiel als ze zijn.
Wat zijn dan de overeenkomsten?
De metro is er voor iedereen, er is een goede
bewegwijzering, ook voor ons buitenlanders supermakkelijk te begrijpen. Het
gaat snel, is veilig, is schoon en je moet heeeeeeel veeeeeeel lopen. Daar
verkijk je je nogal eens op.
Beijing heeft de metro van de 21e eeuw, Rusland
van de nostalgie van de vorige. En daarmee staat de metro ook symbool voor de
rest van de ontwikkelingen in beide landen. In China zie je onderweg windmolens en zonne-energie
panelen. In Rusland reis je langs verlaten en totaal verwaarloosde fabriekscomplexen.
De wegen zijn slecht, de verf afgebladderd. Twee reuzen in heel verschillende stadia.
Met deze interactieve metromap
van Moskou
zie je meteen waar je moet overstappen en hoe lang het duurt.
Bekijk hier de metromap
van Beijing
Rondreis: Trans-Mongolië
express
Rusland,
Mongolie, China
Duur: 21
dagen
Beste reistijd: mei – oktober